|
|
Magický rituál je
součástí kultovní aktivity velké či malé skupiny a plní několik funkcí. Je
symbolem, který ukazuje, kdo všechno ke skupině patří, každý má morální
povinnost účasti. Podle účasti se pak usuzuje na velikost a moc skupiny. Je také
rozlišujícím prvkem, protože každý kult má jiný rituál, není možné, aby dva
rozdílné kulty měly stejný rituál. Překrytí nebo náhrada rituálu silnější
skupinou je nástrojem boje a likvidace slabšího. Takovým projevem je překrytí
pohanských svátků křesťanskou tradicí, vyvěšení obrázků svatých u studánek,
skal a památných stromů nebo vystavění kostelů na místech setkání cizích kultů.
Na rozdíl od meditace, která je spíše osobní a příležitostná, při které se
předávají informace pro řešení problémů a nasměrování, rituály provokují
určitý druh energie, obvykle mysltickou extázi. Posilují také pocit sounáležitosti
a jednoty.
Při magickém rituálu se setkává duchovní a lidský svět ke společnému prožitku,
ve kterém se provokují a předávají především emoce jako životní energie
především pro duchovní svět. Při rituálech se běžně také uzdravuje nebo naopak
lze zcela excitovat.
Za magický rituál lze samozřejmě považovat pouť Muslimů do Mekky spojenou s
předepsanými úkony, budí se zde extatické emoce, pocit sounáležitosti, ale také
strach v kritických chvílích, kdy jde poutníkům o život.
Křesťanská mše, rituály a svátky během roku pak budí emoce radosti a pokory,
samozřejmě i sounáležitosti, kdy rozhoduje počet účastníků.
Pak jsou zde magické rituály přírodních národů, velmi rozmanité s přesně
předepsanou taneční a pohybovou choreografií a zpěvem. Často jsou spojeny se živly,
ohněm nebo vodou. Však i hudba je formou magického rituálu.
Jsou pak magické rituály, o kterých se mnoho nepíše a nemluví, jsou prováděny
mocenskými a názorovými skupinami buď reformními nebo destrukčními. V těchto
rituálech hrají důležitou roli tělesné pocity, především sexuální orgie, ale
také hedonistické praktiky, například užití uriny nebo čištění střev.
Společné rituály spojené se sexualitou v mnoha formách jsou účelově utajeny ze
dvou důvodů: buď uplatnění sankcí nebo účasti vetřelců, kteří by si chtěli
buď užívat nebo rituál narušit.
Je možné rozpoznat příslušnost osoby k určité kultovní skupině také proto, že
právě zájem o určitý prožitek v rituálu je upraven libidem. Například
konzervativní osoby nenalákáme na sexuální nebo hedonistické hrátky a lidem
nekonformním se nechce do prvomájových průvodů organizovaných oficiální správní
mocí.
Tyto obecné zásady pro magické rituály si pak každý kult upraví a obohatí podle
svého přání a tradice. Otevřený oheň i voda jsou zdrojem duchovní energie a
proto součástí mnoha rituálů. I prostý pohled na genitálie budí duchovní emoce.
To je důvod pro vyhlášení zákazu odhalování a pornografie. Zákazy kultovních
projevů jsou součástí moceského boje a zvůle.
Za rituál nebo jeho součást se nepovažují aktivity rutinní, tedy takové, které
lidé vykonávají pravidelně z nějakého důvodu, nejčasteji pro uspokojení svých
potřeb. Aktivity rituální jsou samoúčelné pouze pro samotný rituál. Jsou však
spojeny s libidem, přinášejí vzrušení nebo uspokojení. |