Víra a duchovno
V poslední době dost často výklad z
karet ukazuje limitování lidských osudů vlivem duchovním nebo táké závislost
lidského osudu a úspěchu na duchovní orientaci. Ani této oblasti nemůže být
věnován seriózní vědecký výzkum to ze dvou důvodů: 1. jde o nevědeckou
oblast 2. promítají se zde mocenské zájmy. Mohu zde pouze sdělit své názory,
teze a zkušenosti. Pominu historický vývoj a budu se snažit vnést pohled na
současný stav.
Pro pochopení vztahů v oblasti duchovní lze použít analogie, například vztah
mezi realitou a duchovnem je podobný jako mezi hardwarem a softwarem počítače. Vztah
mezi bohem a člověkem je podobný jako mezi člověkem a psem. Názory na duchovno
vyvolávají mnohem větší emoce než diskuse o politice. Své duchovní představy
lidé zastávají ještě urputněji než jakýkoli jiný názor, své duchovní názory
určitě nikdo nezmění na základě logického argumentu. Ke změně víry může
přispět snad sociální a osobní neúspěch nebo omezení.
Zde, v duchovní oblasti, je velký rozpor v pojmech, nejsou pojmy jasně
definovány a každý si například pod pojmem "spása" představí něco
jiného, pokud vůbec něco. Pravé a přesné informace jsou lidem odpírány právě z
obavy, že jde o základ tvůrčí oblasti a navíc mocenské vztahy a procesy se řeší
právě zde. Ani já bych se touto oblastí nezabýval, kdyby mé dřívější problémy
a potíže neměly právě zde svůj původ. Moje pohoda, spokojenost a naděje na
úspěch by bez znalosti duchovních zásad byly nemyslitelné. Samotná podstata
duchovního světa je jednoduchá, ale neomezené možnosti daly vzniknout pestrému a
rozmanitému světu představ a fantazijních konstrukcí, které se však promítly a
stále promítají do reality. Tato skutečnost, že naše představy mohou podle
určitých pravidel ovládat naši realitu a náš život vedly k tomu, že se tato oblast
nazývá magií, mocí.
Co mohu tedy dát jako rady praktické pro člověka? Duchovní svět je podobný
tomu našemu, působí zde bytostní myšlenkové formy (v počítači programové
soubory) jako nositelé inteligence, programu a akce. Jsou to duchovní bytosti na různé
úrovni vyspělosti, původu, možností, příslušnosti, vlivu a charakteru (archetypu).
Můžeme s nimi komunikovat, tyto bytosti samy k nám přicházejí a pokud jsme
vnímaví, rozpoznáme jejich přítomnost. Bytosti se sdružují do zájmových a
funkčních skupin, v realitě jsou obdobou duchovní společnosti, církve a sekty. Tyto
vlivy se vůči jednolivým lidem a jejich rodům nijak neprojevují, pokud jsou s nimi ve
shodě. Ke konfliktu a napětí dojde ve chvíli změny duchovní orientace člověka.
Problémy nastávají ve chvíli, kdy člověk se začne duchovní problematikou zabývat,
hledá nové cesty, svoji novou duchovní orientaci, něco lepšího nebo se stane
hledajícím. V této pozici je pak podroben mocenským tlakům, které se projevují
názorovou a hodnotovou dezorientací, strachem, děsy, tísní, závadovým a
neuváženým jednáním, zájmem o duchovno, častou změnou životních plánů,
pokušením, hyperaktivitou nebo naopak apatií a nezájmem o cokoli až naprostou
rezignací. Mnohé z těchto projevů manipulace duchovnem pak psychiatři nazvou
schizofrenií.
Jak se tomu lze bránit? Rozhodující je výchova. Ve výchově mají děti
přijmout modely chování, které jim zajistí bezproblémový sociální a osobní
úspěch. Všechny modely chování vedoucí k úspěchu a uznání lidé přijmou za své
a používají. Jsou sice etické, nejsou však omezující. Jde zpravidla o zásady, na
kterých je postavena prosperita rodu. Lidé, kteří dostali v rámci výchovy dobré
životní zásady a dobré modely chování, dále je používají a nepřijímají jiné.
Naopak, kdo v chybné nebo nedostatečné výchově přijal chybné modely chování nebo
žádné, má v životě problémy, mnoho záležitostí nedokáže úspěšně řešit a
je přinucen hledat jiné způsoby chování a to ze všech zdrojů. Záleží pak, do
jakého prostředí se dostane a do jaké míry chce opustit svazující konvence. S
novými vlivy pak může přijmout i závadové chování nebo manipulující vlivy,
které přinášejí užitek zcela jiným osobám nebo zájmových skupinám. Analogií je
stahování nových programů pro počítač z Internetu, kde užitečné programy
mohou být zavirovány nebo mohou mít další parazitní a nežádoucí funkce.
Bez ohledu na výchovu a úspěšnost v životě mohu doporučit, aby si každý
člověk stanovil svůj životní program, sám rozhodl o své životní cestě, a takový
program může být skutečně jakýkoli, pak hledat souvěrce, spojence a skupiny, ve
kterých může svůj program realizovat nebo kde najde morální i reálnou podporu. Za
hlavní rozlišující prvek považuji, zda skupina rozvíjí osobnost nebo naopak
sociální konformitu.
Jsou mezi námi lidé, kteří jsou vnímaví na duchovní svět a přijímají z
tohoto prostředí podněty a duchovno je schopno je přímo ovlivnit. Lidé
podléhající nižší duchovní úrovni jsou zcela nepřístupni argumentům, obtížně
je lze k čemukoli přesvědčit nebo nadchnout, fungují jako bioroboti. Lidé na
vyšší úrovni jsou tvůrčí, přinášejí nové myšlenky, jsou to inspirovaní
umělci, tvůrci, vynálezci, filozofové, provokatéři a rebelové. Pokud své
schopnosti zapojí do služeb lidem a společnosti, pak jsou to šamani, vizionáři,
kineziologové, mágové, kartomani, čarodějové, avatáři, v horším případě
šarlatáni, šílenci a pomatenci. Záleží na tom, co přináší lidem a sobě a jak
jsou lidmi hodnoceni. Pokud má moc o jejich práci zájem, tak se jí ujme a prosazuje ji
až po smrti tvůrce.
Stačí však vědět, že s duchovním světem lze diskutovat stejně jako se
živými lidmi s tím rozdílem, že vnímáme pouze energie a informace, nikoli reálné
tělo. Doporučuji vstřícný a přátelský přístup, protože za nedlouhou dobu
několika desítek let budeme my na jejich místě a možná se naše místa zcela
vymění. |